10 Petua Dagangan Teratas untuk Pemula

10 Petua Dagangan Teratas untuk Pemula

1. Pelajari Asas Pertama

Sekiranya anda seorang pemula, anda harus mempelajari banyak aspek penting dalam pasaran. Asasnya merangkumi;

 

Apakah jam perdagangan terbaik?

Apa yang membuat pasaran kewangan berubah-ubah?

Apakah jenis pesanan yang ada?

Apakah istilah yang digunakan dalam perdagangan?

 

Semakin banyak anda tahu mengenai pasaran, profil risiko anda semakin sihat. Jangan melompat ke pasaran tanpa pengetahuan latar belakang perdagangan.

 

 

2. Merancang

"Nasib yang bertuah adalah apa yang terjadi apabila peluang bertemu dengan perancangan." - Thomas Edison

Setiap peniaga harus mempunyai rancangan perdagangan dengan struktur yang kukuh yang dapat membimbing mereka melalui turun naik harian dalam pasaran. Dengan rancangan yang baik, anda dapat mengurangkan kerugian anda dan tetap tenang jika perdagangan menjadi tidak stabil. Rancangan ini harus merangkumi tujuan keuntungan, metodologi, dan juga strategi toleransi risiko. Hampir setiap kesalahan yang dilakukan oleh  peniaga disebabkan  tidak mempunyai rancangan atau tidak mengikutinya.

 

3. Urus Risiko

"Peraturan No. 1: Jangan pernah kerugian wang. Peraturan No. 2: Jangan lupa peraturan nombor satu. " - Warren Buffett

Mengambil kerugian adalah bahagian perdagangan. Jangan sekali-kali mengambil risiko terlalu banyak pada satu perdagangan dan selalu gunakan hentian. Perintah berhenti-rugi membantu anda mengurangkan kerugian kerana membolehkan anda memilih harga di mana kedudukan anda akan dihentikan secara automatik. Walau bagaimanapun, anda harus membuat pesanan berhenti-rugi pada jarak 'selamat' dari harga masuk anda. Sekiranya anda meletakkannya terlalu dekat, anda akan diberhentikan sebelum pasaran berpeluang untuk memihak kepada anda.

 

4. Jangan memandang rendah pada pasaran

Setiap peniaga yang baik boleh menangani kerugian. Perbezaan antara perdagangan yang berjaya dan yang gagal adalah memahami bagaimana menangani kerugian. Sama ada kita memilih untuk menerimanya atau tidak. Kerugian adalah bahagian penting dalam perdagangan. Sentiasa bersiap sedia untuk turun naik pasaran dan jika pasar tidak bergerak ke arah anda, keluar dari posisi apa pun untuk mengurangkan kerugian. Ini akan membantu peniaga mengurangkan kerugian mereka.

 

5. Pelbagaikan Pelaburan Anda

Penting untuk diingat bahawa beberapa aset saling mempengaruhi, jadi lebih baik untuk membezakan antara kelas aset yang berbeza (seperti stok, komoditi, indeks dll),  bahkan dalam kelas aset itu sendiri. Logik di sebalik kepelbagaian sama seperti mengatakan "Jangan letakkan semua telur anda dalam satu bakul ", dan menyimpan semua pelaburan yang pelbagai juga akan membantu anda mengurus kerugian sekiranya satu saham membawa kerugian.

 

6. Bersabar dan berdisiplin

Berniaga secara konsisten memerlukan kesabaran, tetapi malangnya  manusia lemah, terutama dalam soal mendapatkan wang. Mencuba untuk menggandakan akaun anda setiap minggu adalah kebetulan, dan melakukannya meningkatkan risiko secara eksponen. Membuat keuntungan berterusan dalam perdagangan memerlukan masa dan usaha, dan tidak ada jalan pintas untuk menjadi peniaga yang baik. Oleh itu, setelah rancangan perdagangan anda siap, letakkan kesabaran dalam diri untuk mematuhi peraturan. Kesabaran bukan untuk tidak melakukan apa-apa; ini mengenai melakukan perkara yang betul pada masa yang tepat.

7. Kawal emosi anda

"Sekiranya anda tidak dapat mengawal emosi anda, anda tidak dapat mengawal wang anda." - Warren Buffett. Kadang kala, seseorang yang profesional dan berpengalaman dengan alat canggih tidak dapat meramalkan pergerakan pasaran dalam situasi tersebut, emosi dapat mendorong anda untuk mengambil tindakan negatif. Pastikan anda tidak membiarkan hal ini berlaku – jangan terlalu mengikut emosi, anda akan membuat pilihan yang memadai. Luangkan masa anda untuk memahami setiap satu daripada mereka.

 

8. Mempunyai peraturan masuk dan keluar

Tidak ada perkara seperti 'masuk dan keluar yang sempurna'. Tetapkan pada parameter masuk dan keluar dari rancangan anda. Sekiranya anda mula berfikir 'mungkin saya harus melihat apakah ini berjaya', fikirkan semula. Jaga disiplin dan intinya anda akan berterima kasih atasnya. Strategi keluar tidak hanya berdasarkan matlamat anda tetapi juga mengasaskan pasaran; ini akan mengurangkan kerugian anda sementara anda dapat mengumpulkan keuntungan anda setelah sasaran yang ditentukan tercapai.

 

9. Ambil sebahagian keuntungan

Sekiranya anda berjaya  dan ingin berdagang lebih jauh, sudah tiba masanya untuk mengambil sebahagian keuntungan. Cuba tempah sekurang-kurangnya 50% keuntungan pada tahap keuntungan yang anda mahukan. Pada tahap yang lebih jauh, anda boleh menempah 25% lagi dan kemudian menempah selebihnya keuntungan. Ini mengurangkan risiko anda dan pada masa yang sama memberi anda keuntungan yang meningkat dengan ketara.

 

10. Mengetahui Berita Terkini

Dunia berubah dengan cepat dan kejadian baru boleh menyebabkan turun naik perkembangan di pasaran. Untuk berjaya dalam perdagangan, anda perlu mengetahui peristiwa terkini yang mempengaruhi pasaran, situasi pasaran saham terkini dan perkara lain yang berkaitan dengan pasaran. Ini akan membantu anda, sebagai contoh apabila peristiwa penting muncul dalam kalendar ekonomi. Anda mungkin berhati-hati untuk mempertimbangkan untuk membuat tempahan, atau sekurang-kurangnya melindungi keuntungan, dan produk yang anda rasa mungkin terjejas. Bagi peniaga jangka pendek, adalah penting untuk memerhatikan pasaran dan perkembangan berita masa nyata.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Back to tips