Perdagangan mudah alih: keuntungan tinggi dan risiko tinggi

Perdagangan mudah alih: keuntungan tinggi dan risiko tinggi

Dunia dalam talian membolehkan akses perdagangan saham kepada orang ramai dan bukan lagi hak istimewa kumpulan orang terpilih. Pada masa ini kita tidak perlu pergi ke bank atau mencari broker, secara teori kita tidak perlu berunding dengan apa dan bagaimana berdagang dan melabur. Kita bahkan tidak perlu memiliki komputer yang hebat dengan banyak layar seperti yang kita lihat dalam filem yang berkaitan dengan bank pelaburan Wall Street. Kami dapat memperoleh keuntungan yang serupa dengan menggunakan  telefon pintar sederhana di mana kami memuat turun aplikasi perdagangan secara percuma, misalnya Metatrader. Kita boleh berniaga secara literal di mana sahaja dan bila-bila masa. Dan jika kita tidak mempercayai penilaian kita, kita mungkin boleh menggunakan "perdagangan sosial" yang bermaksud menetapkan peraturan perdagangan kita dengan cara salinan pelaburan oleh pelabur atau syarikat terpilih.

 

Kami akan menunjukkan pengungkilan perdagangan pada instrumen pelaburan yang disebut "kontrak untuk perbezaan", juga dikenal sebagai CFD.

 

Pengungkilan perdagangan: keuntungan tinggi dan kerugian tinggi

 

Berbanding dengan saham atau mata wang, baru-baru ini, kontrak perbezaan telah digunakan dalam perdagangan dan pelaburan - sejak tahun 1990-an. Pada awalnya mereka melayari institusi kewangan untuk melindungi nilai pergerakan pertukaran saham dan aset lain. Kemudian mereka menjadikan produk yang diperdagangkan oleh pelabur dan peniaga yang lebih kecil.

 

Semasa menggunakan instrumen CFD, peniaga tidak menjadi pemilik saham fizikal, yang bermaksud dia juga tidak mempunyai hak untuk mendapat keuntungan atau hak suara. Sebaliknya, peniaga tidak perlu membayar caj stok dan perdagangan CFD lebih cepat dan mudah berbanding dengan aset tradisional.

 

CFD adalah terbitan kewangan yang digunakan untuk spekulasi pergerakan harga. Dengan erti kata mudah, CFD dibuat dengan membuka posisi dan selesai dengan menutup kedudukan. Peniaga mungkin membuat jangkaan mengenai penurunan harga atau pertumbuhan. Semasa menutup posisi, spekulasi pedagang dibandingkan dengan pergerakan harga sebenar, yang bermaksud pengiraan untung atau rugi. Ini kemudian dikalikan dengan penggunaan pengungkilan kewangan, yang membolehkan peniaga menambah jumlah modal asing yang biasanya lebih tinggi ke modal mereka sendiri.

Berdagang dengan “jumlah” yang lebih tinggi kemudian menyebabkan kenaikan keuntungan, tetapi juga potensi kerugian yang lebih tinggi.

 

Untuk pemahaman yang lebih baik tentang bagaimana pengungkilan kewangan dalam perdagangan CFD berfungsi, kami memberikan kes yang mudah. Kami akan menggunakan pergerakan saham Facebook antara 17 dan 18 Jun 2019. Saham Facebook bernilai 185 USD (pada 17 Jun, pada awal sesi perdagangan). Pada hari berikutnya, saham bernilai 185,5 USD, yang bermaksud kenaikan sebanyak 1,89%. Dalam jadual anda dapat melihat contoh perdagangan di mana pengungkilan digunakan, dari nisbah 1: 1 hingga nisbah 1: 5. Terdapat tiga hasil berbeza mengikut tahap pengungkilan. Untung atau rugi dibuat berdasarkan keputusan untuk membuat spekulasi pertumbuhan atau penurunan.

 

 GF1

 

* Bayaran: jadual menunjukkan apa yang disebut penyebaran, iaitu caj broker yang dikira dari keuntungan peniaga dari perbezaan antara harga jual dan belil. Lebih banyak maklumat mengenai caj dan pengiraan terperinci terdapat di GulfBrokers.

 

Kita beranggapan bahawa pedagang membuka posisi pada 17 Jun pada permulaan sesi dengan jumlah 10,000 USD, spekulasi terhadap pertumbuhan dan kemudian menutupnya pada hari berikutnya pada waktu petang. Pasaran benar-benar menaik. Tanpa menggunakan pengungkilan, peniaga akan mendapat keuntungan 189 USD. Sekiranya dia menggunakan pengungkilan 1: 5, keuntungannya akan menjadi 946 USD. Sebaliknya, dia akan mengalami kerugian yang sama, jika dia menspekulasikan penurunan harga.

 

Seperti yang anda lihat dalam contoh, pengungkilan dapat membantu memperoleh keuntungan yang lebih tinggi, tetapi juga menyebabkan kerugian yang tinggi dalam masa yang sama. Sebab itulah mengapa peniaga perlu menyedari, betapa tingginya pertalian risikonya. Sekiranya pelabur memerlukan tahap risiko yang rendah, perdagangan saham menggunakan CFD adalah tidak sesuai. Pemula pasaran juga tidak digalakkan untuk menggunakan pengungkilan. Bagi pelabur yang bersikap positif terhadap risiko, jenis perdagangan ini menyambut baik ahli portfolio, walaupun peniaga yang berpengalaman biasanya tidak menggunakan pengungkilan yang lebih tinggi daripada 1: 5. Sekiranya peniaga menggunakan peraturan yang munasabah untuk pengurusan risiko, sistem perdagangan dengan pengungkilan yang lebih tinggi mungkin dibuat. Lebih banyak maklumat dan glosari asas boleh didapati di https://gulfbrokers.com/.

 

 

Back to tips